Czym różni się nowa generacja pracowników, od osób które mają za sobą 40, 50 lat życia i są aktywne zawodowo? Dużo by pisać, jednak są pewne charakterystyczne cechy, które trudno zrozumieć starszym kolegom z pracy. Mając do czynienia z rekrutacjami na różne szczeble zawodowe i profesje przybliżamy kilka szczegółów przez filtr HR.
Charakterystyka pokolenia Z
Pracownicy urodzeni po 2000 roku należą do pokolenia Z i mają pewne charakterystyczne cechy, oto niektóre z nich:
Technologia, social media, aplikacje to jak ich kod DNA. Im rekrutacja bardziej przyjazna technologicznie i dostępny pracodawca , tym szansa na znalezienie dobrego pracownika wzrasta.
Pracownicy z pokolenia Z są elastyczni i otwarci na zmiany. Są zazwyczaj bardziej skłonni do pracy zdalnej i mają większą tolerancję dla pracy w niestandardowych godzinach. Cenią też nowe obszary pracy i mogą posiłkować się pracą tymczasową.
Pracownicy Z są świadomi jak działa ekosystem, jakie są problemy społeczne. Często oczekują, że ich miejsce pracy będzie działać w sposób społecznie odpowiedzialny.
Wymagają informacji zwrotnej i nie chcą tylko wykonywać polecenia bez feedbacku. To element ich rozwoju.
Potrzebują i lubią wyzwania. Często są bardziej skłonni do pracy w projektach i eksperymentów niż do wykonywania rutynowych zadań.
Chcą pracować z ludźmi z różnych środowisk kulturowych. Są również bardziej świadome problemów związanych z dyskryminacją i różnicami kulturowymi.
Potrzeby i oczekiwania pracowników
Dla pracowników nowego pokolenia ważne jest wiele rzeczy, ale możemy wymienić kilka kluczowych aspektów. Mianowicie szukają pracy, która pozwoli im na ciągłe rozwijanie swoich umiejętności i zdobywanie nowych doświadczeń. Chcą mieć dostęp do szkoleń, mentorów i programów rozwoju kariery. Nikogo już nie dziwi zmiana pracodawcy po 3 -4 latach w danej firmie.
Praca zdalna i elastyczne podejście
Dla wielu pracowników Z ważne jest, aby ich praca była zintegrowana z innymi pracownikami, a atmosfera w firmie była przyjazna i wspierająca. Często cenią sobie elastyczne godziny pracy i zdalną pracę.
Osoby te chcą pracować dla firm, które mają silne wartości i misję, która odpowiada ich własnym wartościom i przekonaniom. Oczekują, że organizacje będą angażować się w społeczność i działać na rzecz zmian społecznych.
Chociaż nie jest to najważniejszy aspekt, wynagrodzenie i benefity są nadal istotne dla pracowników nowego pokolenia. Cenią sobie elastyczne podejście do otrzymywanych zarobków, opieki zdrowotnej, urlopu i programów emerytalnych.
Firma musi znać trendy
Pracownicy, nieco młodsi wiekiem i stażem są zazwyczaj biegli w technologii i oczekują, że ich miejsce pracy będzie wykorzystywać najnowsze narzędzia i innowacje. Chcą pracować w firmach, które są otwarte na wprowadzanie zmian i dostosowywanie się do nowych trendów.
Podsumowując, wymagania i oczekiwania są spore. Młode pokolenie ma odwagę jasno mówić o swoich preferencjach i nie zgadzać się, na to co, co nie wpasowuje się w ich wartości. To może dziwić nieco odmienny styl pojmowania pracy i swoich obowiązków, jaki prezentują starsze roczniki.